Sunday 20 April 2014

MENULIS ATAU MENGHIRIS?

Teks : Adillah bt Ismail

Di Facebook, kita menulis atau menghiris hati orang lain?
Facebook merupakan medium yang lebih popular berbanding media sosial lain kerana ia wujud lebih awal. Mereka yang kurang mahir dengan gajet juga semakin ramai yang sudah membuka akaun FB sendiri. Mungkin kerana ia lebih mudah dikendali berbanding media sosial yang lain.
Namun, sejak akhir-akhir ini pemilik akaun FB rata-ratanya gemar menulis sesuatu yang lahir dari hati secara spontan. Tidak berfikir berkali-kali samada apa yang di kongsikan di alama maya itu wajar atau tidak di kongsikan dengan pembaca atau rakan yang lain.
Jika di tegur, ramai yang melenting. Semua akan mengatakan bahawa, itu adalah 'rumahnya', biarlah dia berbuat apa sahaja. Namun kita lupa,  kita hidup bermasyarakat. Walaupun masyarakat alam maya. Ada yang membaca status kita. Orang yang kita tuju atau orang yang sekadar membaca apa yang kita tulis.
Jika benar, ia rumah kita dan orang lain tidak perlu mengambil kisah tentang apa yang di tulis, lebih wajar kita tiada mempunyai senarai kawan-kawan. Itu baru boleh diterima akal.
 
Saya yakin, ramai yang pernah terguris hati dengan kata-kata rakan di FB. Keadaannya ialah apabila insan-insan ini ingin menyatakan rasa tidak puas hati namun tidak mahu menzahirkan berdepan. Lalu ia di zahirkan di ruang status FB masing-masing. Membiarkan khalayak yang membacanya bertanya - eh, kau marah pada siapa, kau merajuk dengan siapa, siapa yang buat awak terasa atau kecewa. 
Kerap kali saya mendengar mereka yang meluah di FB akan berkata - saya tidak tuju pada sesiapa, siapa makan cili terasalah pedasnya. Adakah benar ia tidak dituju pada sesiapa? Hati anda menjawabnya bagaimana....tanyalah hati. Jawapan yang anda dan Allah sahaja mengetahui.

Kadangkala ada yang menggunakan poster atau kata-kata hikmah juga ayat Al Quran dan hadis bagi menyokong tindakan dan dirinya. Beliau mahu menyatakan sesuatu kepada orang lain namun menggunakan status secara umum. Saya kira keadaan ini juga tidak mengundang kebaikan malahan jika ada yang tersalah sangka, silaturrahim menjadi hambar dek kerana posting baik-baik namun berbisa. Kerana ia di tulis dengan bertujuan.

Kita ada prinsip. Bertemulah atau tegurlah di dalam mesej peribadi, yang saya kira, itulah tindakan orang berani dan berwibawa. Bukan menyindir di alam maya dengan niat yang tertentu.
Allah mengizinkan FB wujud di duia pada masa kini bukan untuk kita bermusuhan, menyakiti hati teman-teman. Fikirlah secara bijak dengan hati yang baik.
Pernah saya terasa ingin menegur satu status, beliau menyuruh orang lain diam jika tidak tahu apa-apa tentang sesuatu isu, namun jarinya sendiri tidak dapat diam dari mengeluarkan status yang kurang baik pada pengamatan saya. 'Diam' itu, bukan sekadar mulut...jari juga - perlu diam...fenomena hari ini...

Saya lihat, personaliti-personaliti juga ahli-ahli politik juga tidak terlepas dari budaya yang tidak sihat ini. Sekadar menyebut dua situasi hangat, pemergian Mendiang Karpal Singh dan isu Ustaz Don. Untuk mendiang Karpal, saya terkejut dengan status seorang MP Langkawi yang beragama Islam yang begitu tidak sensitif dengan kematian. Lupakanlah yang meninggal itu siapa, cukuplah kita meletakkan hati kita di tempat isteri, anak-anak dan ahli keluarga mereka yang telah pergi. Kematian mengejut seperti itu memerlukan sokongan, bukan sindiran, bukan gurauan yang tidak beradab. Syukur, beliau telah memohon maaf. Ustaz Don pula, sebaiknya jangan terus kita berdebat di medan FB, ia tidak membawa kemana-mana. Ia menghiris hati. Jika tidak berpuas hati, berjumpa dengan Ustaz Don sendiri, atau tulislah surat kepada pihak sewajarnya.

Namun saya bersyukur, dalam ramai-ramai rakan saya di FB, ada beberapa orang amat saya kagumi perkongsian mereka. Saya amat bertuah berada dalam kumpulan Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR) seperti guru online saya, Nisa Nua, pengasas ABDR, Puan Masayu Ahmad, rakan-rakan lain seperti Aishah Hussin, Anys Idayu, Ain Akib, Hayati Shahdan, Azlina Zabha (sekadar menyebut beberapa nama yang status mereka kerap keluar di wall saya) Mereka begitu profesional apabila mengupdate status FB. Tiada melahirkan rasa marah, tidak suka kepada mana-mana individu. Berkongsi kisah yang baik-baik dan sedap di baca. Semua status dipelihara kerana saya yakin, kata-kata yang baik adalah punca rezeki hidup kita.

Antaranya rakan lain yang rajin mengemaskini status yang bersumber fakta yang baik ialah, Puan Fadhlina Sidek, seorang peguan syariah dan merupakan Timbalan Presiden (HELWA) Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Dari status beliau saya tahu sikit-sikit maklumat perundangan,  berita terkini dalam negara mahupun luar negara juga perkongsian bermanfaat yang lain.


Apa yang kita tulis di FB sebenarnya bukan sekadar perkongsian biasa... jika kita perhalusi, dalam kotak putih di atas sekali di wall kita tertulis  - WHAT'S ON YOUR MIND.. fikir-fikirkanlah. Ia menggambarkan fikiran dan hati kita. Bukankah apa yang di fikiran, ia bersangkutan dengan hati? Jangan sesekali niat dihati, mengemaskini status untuk 'sidia' membaca status anda yang sememangnya dituju buat sidia. Semoga kita memelihara ukhuwah fillah kurniaan Allah untuk kita. Pilihlah, menulis atau menghiris....
Wallahualam.

Terima kasih kerana membaca entri ini
Salam Hormat


No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright