Tuesday 10 December 2013

Ibu Ahmad Ammar - Sunnah Orang Berjuang

Teks : Adillah binti Ismail

Ramai yang bertanya, bagaimana Puan Azlina mendidik anak beliau Ahmad Ammar sehingga menjadi seorang pemuda yang begitu hebat. Diangkat namanya sebegitu rupa setelah pemergian beliau. Kita semua bercita-cita untuk memberi pendidikan yang sama seperti apa yang Puan Azlina lakukan. Semua bertanya formula tetapi ia sebenarnya bermula dari ibu itu sendiri. Dari ibu itu. Dari apa yang ibu dan ayah Ahmad Ammar telah lakukan.
Baru-baru ini saya bertemu dengan ibu rakan Ammar yang sama belajar di Turki. Saya panggil adik ini Budin dan ibunya, Kak Dib. Budin dan Ammar ke Turki mengikuti program yang sama. Pergi bertiga tetapi hanya tinggal berdua sahaja di Madrasah tersebut. Kehadiran kak Dib, saya ambil peluang untuk bertanya tentang Puan Azlina.
Puan Azlina sebenarnya bukanlah calang-calang orang. Kelihatan biasa-biasa tetapi orangnya luar biasa. Berpendidikan tinggi. Namun meninggalkan semua kesenangan untuk perjuangan ummat, bersama Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) bersama suami beliau, ayah Ahmad Ammar, Hj Ahmad Azam.
Menginfaqkan diri untuk tugas demi agama tercinta. Tanpa pendapatan tetap. Hj Ahmad Azam juga demikian. Tidak pernah bekerja makan gaji, berpendapatan tetap. Bekerja dengan ABIM. Namun jaringan antarabangsa mereka, amat hebat.Semuanya demi perjuangan agama tercinta.  Jerit payah, fitnah dan dugaan, semuanya dihadapi dengan sabar dan tabah.
Mereka tidak kaya. Tetapi tidak pernah susah. Bagaimana mereka survive? hanya Allah yang Maha Mengetahui kerana Dia yang memberi rezeki. Semua kesusahan dismpan dalam hati sebagaimana kesedihana yang disimpan kerana pemergian Ammar.
Puan Azlina menginfaqkan diri untuk kerja-kerja kebajikan. Berusaha mengusahakan sebuah sekolah demi pendidikan anak-anak pelarian Rohingya. Satu ketika dulu mengusahakan kelas Bahasa Inggeris untuk anak kurang kemampuan. Tanpa apa yang kita panggil gaji.
Pn Azlina duduk bersama ibu mertua, 20 tahun lamanya. Sentiasa memuji kebaikan ibu mertua. Baginya ibu mertua tersebut yang baik kepadanya bukan kerana beliau yang sabar.
 Bagi saya, apa yang ada pada Ammar, ia adalah didikan sepanjang hayat Ammar. Bukan melalui kata-kata semata tetapi apa yang Allahyarham sudah lalui bersama kedua ibu bapanya. Hidup terlalu sederhana namun Allah sentiasa membantu kerana mereka meninggalkan kesenangan dan masa rehat mereka untuk membantu agama Allah.
Kecekalan beliau terbentuk dari azam untuk membantu agama Allah. Maka Allah kurniakan penyejuk mata dan hati, sebaik Ahmad Ammar.
Sesungguhnya janji Allah itu pasti, sungguh pasti.
Rezeki itu bukanlah duit ringgit semata....ia melangkaui batas akal manusia. Bagi mereka yang mahu
memikirkannya.

Saya dedikasikan lagu ini untuk Ibu dan Ayah Ahmad Ammar yang amat saya hormati...

Sunnah Orang Berjuang -  Hijjaz
Berjuang menempah susah
Menanggung derita menungkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid membela tauhid

Dipisah dia berkelana
Dibelenggu dia uzlah menagih bina
Namun jiwa tetap mara memburu cinta
Membara demi Allah dan rasulnya

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang resah silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa airmata
Siangnya bagaikan sinar dirimba
Memerah keringat mencurah tenaga

Sudah sunnah
Berjuang ke jalan Allah

Berjuang memang pahit
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yg perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yg ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua jadi pilihan
Dunia yg fana atau syurga

No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright