Tuesday 31 December 2013

Tuan, Hanya Kerana Sekampit Beras...

Teks : Adillah Ismail

Saya teringat kisah ini, di kala rakyat berada dalam keadaan tertekan akibat kenaikan harga barang yang mendadak. Ia bukan cerita politik.

Kisah ini tiada kaitan dengan harga barang tetapi ia memberi kesan kepada hati saya apabila mengetahuinya. Saya kongsikan di sini untuk kita bersama-sama melihat ia dari perspektif yang lebih jauh.

Berdekatan rumah saya ada sebuah Tok Pekong (seperti yang kita biasa panggil dan untuk lebih mudah faham). Kebanyakan Tok Pekong di bandaraya ini memang kebiasaannya besar binaannya, kerana kaum Cina merupakan antara kaum majoriti di negeri ini.

Saya sering mendengar sifat pemurah Tok Pekong di sini yang sering mendermakan barang-barang keperluan harian kepada golongan yang memerlukan. Namun saya tidak mengambil pusing kerana ia memang peranan badan-badan agama (tanpa mengira agama) untuk berbuat baik dan bersifat pemurah kepada sesiapa sahaja.

Beberapa bulan lepas, kakak ini yang saya namakan kak R, bercerita kepada saya pengalaman beliau. 

Pada suatu hari, beliau dan teman baiknya diajak oleh seorang rakan untuk mengambil sumbangan beras, kopi, gula dan lain-lain. Beliau agak terkejut apabila rakan beliau, yang seagama, sebangsa dengan saya (juga anda-mungkin) membawanya ke tempat yang saya sebut di atas. Rupanya di Tok Pekong tersebutlah, mereka akan mengambil sumbangan. Fikirnya pada mula-mula rakan tersebut mengajak, mungkin di pejabat wakil rakyat berdekatan atau mana-mana badan yang berkaitan, oleh itu beliau agak teruja untuk turut serta. Kak R dan temannya bukan orang senang. Ada kerja, adalah duit. Begitulah ibarat kata. Oleh itu, mengambil sumbangan sedemikian, amat beliau nantikan.

Tanpa di duga, rupanya apabila mahu mengambil sumbangan tersebut, mereka perlu menyembah Tok Pekong tersebut. Astaghfirullah! Saya amat terkejut. Namun saya bersyukur kerana menurut Kak R, walaupun asas agamanya sangat kurang, beliau tidak sampai hati untuk membelakangi agama demi sekampit beras. Walaupun teman yang membawa mereka memaksa juga untuk menyembah, kak R dan temannya tetap menolak. Cuma apa yang menyedihkan, rakan tadi dengan rela hati pergi menyembah berhala tersebut dan tersenyum lebar kerana berjaya mendapatkan bekalan makanan yang nilainya tidak seberapa itu.

Kak R beritahu saya, memang mereka orang susah tapi tidaklah sampai hati menggadaikan iman dan maruah semudah itu.  Mereka pulang dengan tangan kosong tetapi alhamdulillah, hati mereka tidak kosong.

Saya tidak mahu menimbulkan apa-apa isu di sini. Saya hanya bercerita perkara realiti. Ia bukan kejadian 1980-an....ia kejadian 2013. Mungkin anda juga ada cerita tersendiri.

Teman, jika ada peluang untuk berkenalan dengan orang susah. Persilakanlah diri anda. Jangan pandanng mereka sebelah mata. Dari mereka anda akan kenal 'dunia' sebenar. Ambil tahu dan bantu.

Saya berdoa pada Allah agar semua ummat Islam terpelihara akidahnya. Jangan ia tergadai hanya kerana SEKAMPIT BERAS!

Salam Hormat, Salam Tahun Baru Yang Berkat.

*saya mohon maaf sekiranya ada teman pembaca beragama lain di sini. Saya tuliskan kisah ini di sini bukan untuk bersifat racist tetapi ia hanya luahan dukacita saya mengenangkan saudara sebangsa seagama saya.

Terima kasih kerana membaca entri ini.


Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabaila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
 

No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright