Thursday 2 January 2014

Masa Berlalu, Salam Tahun Baru, Kaki Melangkah Darjah 1

Teks : Adillah Ismail

Salam Tahun Baru yang berkat, 20-14. Syukur alhamdulillah. Sudah 14 tahun kita melepasi Y2K yang heboh diperkatakan dahulu. Kini ia berlalu pergi seperti air yang lalu. Terlalu pantas saya rasa. Ketika itu saya masih di UiTM. Semua kalut dan heboh kerana Y2K, sedangkan tiada apa-apa jua yang berlaku. Panik percuma.

Tahun ini anak sulung saya melangkah ke Darjah 1. Hari pertama, hadir ke sekolah di kala bumi di sirami hujan rahmat. Alhamdulillah. Jarak sekolah agak jauh dari rumah tetapi kami gembira, dia terpilih ke sekolah ini. Sekolah ini di sekelilingnya kawasan padi huma. Segar, nyaman dan tenang. Hijau. Jarak sekolah ini dari kampung dan perumahan juga agak jauh. Namun tidaklah terlalu jauh. Tetapi tidak sunyi. Sekelilingnya kawasan padi. Indah, teman.

Sayu rasa hati apabila perhimpunan pagi dimulai dengan surah lazim dan alunan nama-nama Allah. Ia menyegarkan lagi suasana pagi anak-anak. Beruntunglah mereka yang berkhidmat di sini, dari pengawal-pengawal, tukang kebun, pengusaha kantin, staf, guru-guru yang bertuah sehingga kepada Guru Besarnya. Setiap hari hati mereka di isi sebelum memulakan tugas. Beruntung anak-anak ini. Saya kira mana-mana sekolah boleh melakukannya walaupun ia bukan sekolah agama. Bukan sekadar lagu Negaraku kita alunkan.
Mudah-mudahan suasana ini melembutkan hati setiap insan. Menjadi penawar hati yang sakit, resah dan risau. Mudah-mudahan mereka dan kita menjadi golongan yang bersyukur. Bukan semua yang terpilih untuk berada dalam suasana yang di berkati Allah ini. Hingga hati teringin untuk menjadi guru di sini :).

Salam Tahun Baru teman-teman pembaca dan akademi. Semoga tahun baru ini menjadi tahun yang lebih baik untuk kita sebagai seorang muslim.

Salam Hormat





No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright