Monday 6 January 2014

Saya Tiada Siaran Televisyen Berbayar

Teks : Adillah Ismail

Rumah kami sudah menamatkan langganan siaran tv berbayar yang popular sejak beberapa tahun. Kini kami menonton percuma :).  Keputusan dibuat kerana tidak mahu membazir. Kadangkala keberatan untuk menerima panggilan promosi yang tidak berkesudahan. Bagi kami, dengan 4 saluran sedia ada sekarang, jadual untuk kami menonton tv hampir tidak ada. Kami cuma ada saluran TV1, TV2, TV3 dan TV Alhijrah. Dengan rancangan bermutu dari TV Al Hijrah, juga beberapa rancangan bermutu dari siaran yang lain kami rasa ia sudah cukup. Tidak mengapa jika siaran 'berbintik-bintik' sedikit, atau perlu mengawal antena yang kadangkala sedikit lari :).

Saya dan suami mula memotong siaran TV berbayar hampir 3 tahun yang lalu. Keputusan di buat kerana kami jarang menonton tv kerana bekerja dan jarang berada di rumah. Balik kerja, sibuk dengan rutin biasa dan seterusnya tidur dan begitulah hari-hari seterusnya. Setelah berbincang, kami fikir ia bukan keperluan. Hanya tuntutan perasaan. Kami juga dapati anak kami kurang berkomunikasi dan bermain-main lantaran leka menonton tv. Selepas satu, satu rancangan di tonton.

Alhamdulillah, setelah di rumah tiada lagi saluran tv berbayar, kami lebih tenang dan hidup lebih berkualiti kerana tdak perlu menonton rancangan tv yang tidak kententuan termasuk iklan eksploitasi (maafkan saya).

Tentu saya tidak up to date dengan perkembangan terkini dunia hiburan (contohnya), tapi saya amat senang dan bahagia juga tenang. Saya tidak perlu menghabiskan tenaga dan masa untuk fikiran saya memikirkan perkara tersebut. Siapa menang, siapa kalah, siapa terkeluar dan lain-lain.

Namun saya tidak menafikan bahawa saya perlu juga televisyen. Sekali sekala. Tetapi yakinlah, 4 siaran yang saya miliki ini menghidangkan banyak hidangan bermutu. Kami kena berusaha memilih dengan bijak. Untuk TV AlHijrah, kalau boleh saya katakan disini hampir 100% bermutu. Saya tiada apa-apa kepentingan dengan mereka tetapi hakikatnya, ia memang menghidangkan yang terbaik sahaja. Ia lengkap untuk keluarga, ada kartun, drama mahupun bual bicara yang santai atau serius. Saya tidak ada siaran selain 4 siaran ini kerana tidak berjaya mendapatkan siaran tersebut. Almaklumlah semua manual.

Anak-anak yang asyik menonton siaran tv terutama kartun yang berterusan akan membentuk karakter yang tidak sihat. Mereka kurang bergaul, kurang berkomunikasi walaupun di dalam rumah sendiri. dengan ibu ayah mahupun adik beradik. Bagi yang bersekolah, jika tidak di kawal maka lewatlah tidurnya. Itu pemerhatian saya. Saya yakin pengalaman setiap ibu berbeza. Tetapi saya berkeyakinan bahawa tanpa siaran tv yang pelbagai anak anda akan lebih kreatif dan ceria.

Saya menghormati pilihan teman-teman, tetapi insyaAllah tiada ruginya.Apa kata anda mencuba seperti saya :)? Demi anak-anak dan masa emas diri sendiri.
Pada mulanya dulu saya fikir, betulkah keputusan saya? Nanti bimbang tidak up to date, tapi yakinlah ia jauh lebih baik.

Salam hormat

Terima kasih kerana membaca entri ini.






No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright