Wednesday 20 November 2013

Fikir Dulu Sebelum Buang - Berbudi Untuk Bumi

Teks : Adillah Ismail


Di mana lagi tempat tinggal terbaik selain muka bumi ini?
Tentu kita tiada pilihan,kan. Hidup sementara ini hanya di planet bernama Bumi yang telah Allah iktiraf sebagai tempat kediaman kita berbanding planet-planet yang lain. Tapi bumi kita sedang sakit,kerana pencemaran yang terlalu hebat sedang berlaku. Di mana-mana. Setiap sudut muka bumi ini dipenuhi sampah sarap yang telah tidak kita gunakan.
Apa kata kita bermula dari kediaman kecil kita untuk Bumi tercinta? Saya terpanggil untuk menulis entri ini kerana seronoknya membaca entri cikgu saya Khairunnisa Hamzah berkenaan pengurusan barang kering pagi ini. Menarikkan? Kemudiannya saya membayangkan berapa banyak botol plastik, kaca dan lain-lain akan kita buang selepas itu.
Ibu-ibu yang disayangi, mari bersama kita ‘FIKIR DULU SEBELUM BUANG’. Asingkan barangan tersebut ke dalam kotak berasingan dan kita hantar ke pusat kitar semula. Saya baru bermula setahun yang lalu. Apabila ada botol kosong, saya asingkan ikut kategori. Tempat pembuangan di rumah yang cantik dan tersusun? Saya masih belum ada idea. Dan sedang mencari-cari idea supaya rumah saya ada bekas kitar semula yang comel agar tidak semak di mata. Sekarang saya hanya masukkan dalam plastik  atau kotak . Apabila sudah penuh, suami membantu saya hantar ke tempat kitar semula.
Ia tetap satu sumbangan tetapi ada manfaatnya, InshaAllah. Bumi perlukan kerjasama kita untuk ia hidup sihat. Jika kita tidak dapat menghalang orang menebang pokok, meratakan bukit atau menahan kapal dari membuang minyak ke dalam laut, cukuplah kita membantu asingkan barang kitar semula dan hantar ke pusatnya. Jom kita didik anak bersama-sama!
Allah pasti tahu niat kita. Ia tanda terima kasih kepada Allah kerana memberikan bumi ini sebagai kurniaan tempat tinggal yang tiada nilainya. Terima kasih Allah…Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright