Friday 22 November 2013

Pesalah Juvana - Mencuri Untuk Bantu Ibu

Teks: Adillah Ismail

Setiap kali cuti semester universiti, saya jarang pulang ke kampung halaman. Kadangkala pulang, kadangkala saya tinggal di universiti sahaja. Ia bergantung kepada kewangan pada ketika itu kerana belajar di perantauan, perbelanjaan tiket kapal terbang sangat perlu dipertimbangkan. Oleh hal yang demikian, saya mengisi masa cuti dengan melakukan aktiviti di beberapa tempat yang menjadi topik pembelajaran di universiti.
Kali ini saya ingin berkongsi berkenaan pengalaman saya berhadapan dengan pesalah juvana. Berdekatan universiti saya, terdapat sebuah sekolah khusus menempatkan pesalah-pesalah juvana lelaki. Saya mengambil kesempatan untuk menjadi sukarelawan ketika cuti semester. Sementelah, kumpulan ini juga merupakan salah satu skop pembelajaran di universiti. Berada dilapangan pastinya membantu saya lebih menguasai pembelajaran. Itu harapan saya.
Satu kisah yang tidak boleh saya lupa ialah apabila saya mendengar kisah 2 adik beradik yang berasal dari satu daerah, sempadan antara Brunei dan Sarawak. Agak saya, mungkin pada hari ini, mereka sudah menginjak remaja kerana 11 tahun lalu, umur mereka sekitar 7-8 tahun sahaja. Pesalah juvana termuda di institusi pada ketika itu.
Mereka sangat menarik perhatian di institusi ini kerana mereka adik beradik. Tubuh mereka berdua kecil sahaja dan kelihatan amat kurus. Kemana pergi pasti berdua. Nilai kasih adik dan abang. Sekecil ini mereka dipisahkan dari ibu untuk menjalani hukuman. Saya selalu memerhatikan mereka. Mereka jarang mahu berbual kerana sangat pemalu dengan orang luar.
Mereka berdua dimasukkan ke institusi khusus untuk pesalah juvana ini kerana kesalahan mencuri. Mencuri di kedai kampung mereka. Kerana kesalahan itu, pekedai membuat laporan polis dan kedua beradik ini dijatuhkan hukuman dan dimasukkan ke institusi yang menempatkan pesalah juvana pelbagai latar belakang kesalahan. Hati terasa mahu memberontak dengan hukuman ini kerana bagi saya ia tidak adil. Tidak adil sama sekali.
Anak ini mencuri untuk membantu  ibu mereka. Seingat saya mereka ambil ubat nyamuk, beras, gula dan lain-lain keperluan makanan harian. Kehidupan mereka sangat miskin. Mereka tidak mampu untuk mendapatkan wang. Justeru kasihan dengan ibu yang terpaksa menjaga adik-adik, mereka membantu dengan mencuri. Alangkah sedihnya hidup mereka yang harus ditempuhi seawall 7-8 tahun. Tidak mampu bersekolah dan perlu mencuri untuk hidup. Akhirnya terlontar jauh di daerah yang lain. Jauh dari ibu.
Saya berharap kedua beradik ini bertemu dengan petunjuk hidup yang lebih baik oleh Allah swt. Saya mungkin tidak akan bertemu lagi dengan mereka tetapi kisah mereka mengingatkan saya tentang nikmat bersyukur yang kadangkala sering kita lupakan.
Simpan semua persoalan yang bermain di fikiran disebalik cerita ini di dalam hati kalian. Kita tidak perlu bertanya. Cukuplah cerita ini menjadi asbab untuk kita (saya) terus sentiasa bersyukur dalam hela nafas yang masih ada.
InshaAllah, saya akan cuba berkongsi beberapa lagi kisah bersama pesalah juvana ini lagi nanti. Saya ingin nukilkan ia disini agar ia tidak luput dari ingatan saya. Ia satu kenangan dan pengalaman yang amat berharga.

No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright