Sunday 19 January 2014

I WANT TO BE A WRITER - UMMU HANI ABU HASSAN

Teks : Adillah Ismail

Saya meminati tulisan Ummu Hani yang saya sifatkan sebagai bersahaja dalam lenggok bahasa yang baik, berbunga tetapi jelas maksudnya, sampai ke dasar hati apa yang ingin beliau sampaikan. Itu yang boleh saya rumuskan.

Buku karangan beliau yang terbaru menarik minat saya untuk berkongsi di sini. Saya ingin mengulas serba sedikit apa yang dikongsikan oleh Ummu Hani di dalam buku I Want To Be A Writer - agar jejak kehidupan dapat di wariskan

Ia berbentuk travelog kisah hidup beliau yang membawa kepada lahirnya seorang penulis bernama Ummu Hani pada hari ini. Ia simple tetapi enjoy membacanya. Bijak Ummu Hani mengadun penceritaan. Benarlah, beliau sangat terlatih.

Penulisan Ummu Hani tidak meninggi diri walaupun sebenarnya apa yang saya baca di buku ini menunjukkan beliau begitu banyak pengalaman hidup serta mempunyai peluang-peluang yang tidak dapat di capai oleh insan sebaya beliau. Beliau menyampaikan dalam bentuk penceritaan yang tidak langsung menunjukkan beliau bangga diri walaupun sudah mencapai tahap sekarang. Tidak tahu bagaimana Ummu Hani boleh menyampaikan sedemikian rupa. Jika saya boleh samakan dengan makanan, saya mahu katakan bahawa ia sedap dan lazat sekali! Saya seronok membaca buku ini serta buku-buku lain coretan Ummu Hani. Tulus dan ikhlas.

Saya menyarankan agar teman-teman yang mahu dan ingin mencuba minat menjadi penulis kreatif, milikilah buku ini. Harga sangat berpatutan,RM22 di Semenanjung dan RM24 untuk Sabah dan Sarawak.

Tips dan teknik begitu mudah di fahami tambahan bahasa yang digunakan ringkas, mudah dan jelas. Ummu Hani membawa kita ke zaman kecil beliau, bagaimana Cikgu Abu Hassan (ayahnya)  menanam minat beliau sehingga beliau bangkit semangat ingin menjadi seorang penulis. Walaupun latar belakang akademik, persekolahan juga pekerjaan sekarang tidak menjurus ke arah itu. 

Bab seterusnya membimbing kita mengenai tip penulisan, contoh cerpen dan drama yang telah beliau nukilkan. Bukan sekadar membekalkan contoh tetapi Ummu Hani bercerita bagaimana cerpen-cerpen serta novel karangan beliau terhasil. Berkongsi bagaimana idea itu terbit. Bila mengetahuinya, baru saya faham, begitu rupanya sebuah cerpen atau novel boleh terhasil. Bukan sekadar imaginasi tetapi ada yang berlaku di alam realiti.

Cubalah dapatkan 1 naskhah, anda pasti berkenan :).Saya bantu linkkan di sini bagi mereka yang ingin mendapatkan melalui pembelian atas talian I Want To Be A Writer - agar jejak kehidupan dapat di wariskan


Salam Hormat

Terima kasih kerana membaca entri ini




1 comment:

Copyright

Copyright