Tuesday 28 January 2014

Bahagian 1: Budaya Masyarakat Jepun....Cuma Hidayah Yang Belum Tiba (Bahagian 1)

Teks : Adillah Ismail


Saya minat menonton rancangan Al Khawater, di saluran TV Al Hijrah. Pengacaranya yang bersahaja, Ahmad Al Shugairi mempunyai aura tersendiri. Mengajak (berdakwah) kepada penonton untuk melakukan kebaikan. Rancangan ini mudah di fahami. Ia bersiaran pada jam 7.30 malam pada setiap hari.

Baru-baru ini rancangan Al Khawater musim ke 5 menghidangkan intipati siaran berkaitan budaya Jepun. Secara sinikalnya ia membandingkan antara Jepun dan negara Arab (budaya yang hampir dengan budaya orang Malaysia-sangat hampir). Saya dan suami mengajak anak-anak bersama-sama menonton untuk memberikan pendidikan kepada mereka secara audio visual. Menarik, ia mudah melekat di fikiran anak-anak! Anak-anak saya berusia 7 dan 3 tahun enjoy menonton bersama dan mereka sedang cuba mempraktiskan apa yang mereka tonton iaitu budaya orang Jepun.

Kita biasa mendengar itu dan ini tentang masyarakat Jepun. Namun saya tidak pernah melihat ia secara realiti keseluruhannya. Kecuali ada beberapa budaya yang saya 'admire' ketika berkunjung ke Jepun beberapa tahun yang lalu. Cuma terkilan, ia tidak di catit. Lalu jadilah ia 'ingat-ingat lupa'. Sejak berblog, di bawah bimbingan Nisa, saya mula menanam tabiat, semua perkara mesti dicatit. Kerana kita tidak mampu mengingati semua perkara walaupun ia kenangan yang sangat mahu diingati.

Untuk beberapa entri, saya akan berkongsi, pemerhatian Ahmad Al Shugairi berkenaan budaya istimewa masyarakat Jepun yang sangat mirip dengan apa yang di dambakan dalam agama Islam. Saya berharap budaya ini akan cuba di serapkan dalam diri kami dan pendidikan anak-anak. InshaAllah.

Sebelum itu, suka saya ingatkan bahawa, perkongsian di bawah bukanlah kerana saya terlalu mengagungkan bangsa lain. Namun ia hanyalah sebagai benchmark saya dalam membentuk budaya yang baik dalam diri dan keluarga. Dan budaya mereka amat rapat dengan asas Islam yang perlu di praktiskan oleh ummatnya


1. MENYANTUNI MAKANAN
Masyarakat Jepun (MJ) sangat menyantuni makanan. Mereka akan makan sehingga habis. Hinggakan hampir tiada sisa dalam bekas makanan mereka. Dari yang kanak-kanak, remaja hinggalah golongan tua. Ibu-ibu di Jepun juga gemar menghiasi makanan anak-anak mereka untuk menggembirakan anak juga membangkitkan selera sehingga makan sehingga habis. Ia dinamakan Bento. Comel sekali bento yang dihasilkan ibu-ibu di Jepun. Saya, kita...bagaimana? Sanggup...dan mahu?


                                                                       BENTO

2. MENGHARGAI DAN BERSYUKUR DENGAN MAKANAN
Di sekolah, MJ akan di ceritakan tentang zat makanan yang akan dijamah oleh mereka sebelum mereka makan. Segala kebaikan makanan tersebut akan diceritakan dihadapan kelas oleh guru mereka sebelum ia masuk ke mulut. Bertujuan untuk kefahaman juga mendidik MJ agar menghargai makanan dan bersyukur.

3. GURU MAKAN BERSAMA ANAK MURID
Guru akan makan bersama anak murid. Pengetua sekolah akan makan setengah jam lebih awal makanan yang di hidang kepada murid bagi memastikan makanan tersebut selamat dimakan oleh semua pelajar. Setiap pelajar makan makanan yang sama.Sekolah kita?

                                      Mereka makan makanan yang sama. Tiada perbezaan.
                                                              Mesti ada susu bersama.

4. MEMBERSIHKAN KELAS
Pelajar dan guru akan bekerjasama membersihkan kelas selepas makan dan setelah habis persekolahan. Tiada yang terkecuali. Tiada yang curi tulang! Tidak perlu jadual penggiliran. Semua rasa bertanggungjawab melaksanakannya secara berjemaah. Sekolah kita?

5. BEKAS MAKANAN
Bekas makanan tidak akan dibiarkan di atas meja seperti kita di Malaysia. Di sekolah, cafe, restoran dan sebagainya, bekas makanan akan diangkat sendiri dan diletakkan di tempat yang disediakan. Mereka akan mengasingkan sisa makanan dan air dan ditempat yang disediakan jika masih ada baki. Oleh itu negara mereka tidak perlukan ramai pekerja di restoran. Kita?

6. LOST AND FOUND
Mereka percaya tiada barang yang akan hilang di Jepun. Jika ada terjumpa di mana-mana, MJ akan meletakkan barang tersebut di kotak atau pejabat  LOST AND FOUND. Ia terdapat di mana-mana di Jepun. Ahmad Sughairi telah mencuba. Beliau tinggalkan dompet di satu tempat terbuka dan membuat pemerhatian. Tidak lama selepas itu, sepasang warga muda Jepun telah menjumpai dompet beliau. Tidak membukanya tetapi mereka pergi mencari peta di kawasan berdekatan untuk mencari lokasi balai polis terdekat. Seterusnya pasangan itu berjalan sejauh 1.5 km semata-mata untuk pergi ke balai polis menghantar dompet Ahmad. Keesokannya, Ahmad pergi ke balai polis yang lain untuk melaporkan 'kehilangan', hanya tidak sampai 1 minit, dompet tersebut di ketahui di pejabat mana ia di simpan- AMANAH & BERKESAN- Tempat kita bagaimana?


7. SUKAR MENEMUI SAMPAH
Di Jepun, anda hampir tidak akan menemui sampah di mana-mana. Ketika berkunjung ke Nagasaki beberapa tahun lalu, saya melihat suatu pandangan yang berbeza. Terdapat beberapa golongan tua yang berjalan-jalan membawa chopstik. Anda tahu untuk apa? Untuk tolong membuang puntung-puntung rokok yang mungkin terdapat di celahan-celahan kerusi atau pasu bunga. Menurut suami, MJ sangat sayangkan negara dan bangsa mereka. Golongan tua ini adalah mereka yang sudah berpencen. Adakalanya mereka akan membantu anak-anak yang melintas jalan di sekolah.  Ahmad Al Shugairi  memerhati segolongan muda yang sedang duduk-duduk sambil makan di sebuah taman. Tiba-tiba makanan tersebut tumpah di atas tanah dan remaja tersebut terus sahaja mengutipnya beramai-ramai. Ahmad terus mendekati mereka dan bertanya, kenapa mereka perlu mengutip makanan tersebut sedangkan ia sudah jatuh dan mungkin kotor. Ringkas sahaja jawapan remaja tersebut -  kita kena bersihkan ia supaya orang lain merasa selesa dengan tempat itu kerana ia adalah tempat awam, untuk kegunaan semua. Kita?



8. Manner Mode (Japanese Mobile Phone Culture)
Kita semua mempunyai telefon bimbit yang ada mode 'silent'. Mode ini kita gunakan apabila berada di dalam mesyuarat atau ketika anak sedang tidur :). Namun di Jepun, ia di namakan Manner Mode - mode akhlak. Tanyalah kepada yang pernah menetap di Jepun, pasti mereka akan ingat Manner Mode ini. Apabila berada di tempat awam, mereka akan menggunakan Manner Mode. Begitu juga jika berbual di telefon di dalam subway atau di tempat awam yang lain. Jika boleh di elakkan, mereka akan elak Sekecil-kecil perkara itu, mereka pertimbangkan untuk keselesaan orang lain. Kita?



Sekian dulu untuk entri kali ini. Senarainya masih panjang. Saya akan menyambung berkenaan perkara ini di dalam entri seterusnya.


Salam Hormat


Terima kasih kerana membaca entri ini


4 comments:

  1. Salam singgah..nicely written. Keep it up!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam DrCat.
      Terima kasih... Sokongan membina sangat saya hargai.

      Delete
  2. Inspiring! InsyaAllah akan amalkan di rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. karipapsayur,
      boleh cuba ye. InshaAllah hasilnya menarik dari anak-anak :).
      Terima kasih kerana sudi singgah.

      Delete

Copyright

Copyright