Sunday 23 February 2014

'Dia' Sudah Berbunga-Pokok Berbunga Setahun Hanya Sekali

Teks : Adillah Ismail

Kata orang pokok ini berbunga hanya setahun sekali. Saya tidak pernah menjumpainya sebelum ini sehingga terpandang di dalam fb seorang rakan. Macam bunga api, kata saya. Tertanya-tanya juga bagaimana nak dapatkannya. Saya bukan terlalu minat kepada pokok bunga tetapi sekadar suka-suka.

Sehinggalah pada suatu hari, saya pulang ke kampung sebelah ayah. Saya lihat bapa saudara saya ada menanam pokok ini, kebetulan sedang berbunga. Tangan emas Ucu memang menjadi walau apapun yang ditanam. Beliau bekalkan anak pokok untuk saya bawa pulang. Ucu juga beritahu, ia hanya berbunga sekali setahun. Daunnya akan mati dahulu, kemudian barulah bunga akan keluar. Daun tidak banyak tetapi lebar.

Saya mengintai-ngintai bilalah agaknya pokok saya ini akan berbunga. Cemas juga kadangkala kerana daunnya yang tak banyak itu mula layu bila hari agak panas. Benar, setelah hampir setahun, anak pokok ini ditanam di rumah saya, barulah ia berbunga :).

Alhamdulillah. Uniknya ciptaan Allah. Walau ia sekadar hiasan di rumah, namun ia memberikan tanda kepada saya bahawa setahun itu tidaklah terlalu lama. Menunggu, boleh. Tetapi jangan tertunggu-tunggu. Setiap hajat akan kita dapat apabila masanya telah tiba. Allah telah tentukan kadar dan masanya begitu. Namun jangan berhenti berfikir dan berusaha. Begitulah dengan pokok ini. Ia tidak berhenti bernafas dan berjuang untuk hidup walaupun anak pokoknya saya bawa dalam perjalanan yang jauh. Kereta - keretapi - kapal terbang.

Namun sehingga kini saya masih belum menemui 'nama sebenar' atau scientific name pokok ini.

Begitulah cerita pokok bunga api saya :).

Terima kasih kerana membaca entri ini

Salam Hormat





No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright