Monday 17 February 2014

MELEGAKAN BATUK PADA BAYI DAN KANAK-KANAK

Teks : Adillah Ismail

Saya suka menggunakan 'natural remedy' jika saya, suami dan anak-anak mengalami batuk, sakit tekak dan selesema. Seboleh mungkin saya akan elak menggunakan ubat-ubatan terutama jika anak masih berumur di bawah 6 bulan.

Baru-baru ini, bayi saya yang berumur 5 bulan batuk. Sehingga suaranya serak. Kebetulan di fb, orang sedang sibuk share petua minyak bawang putih.

Saya tertarik untuk mencuba sementelah kita semua sedia maklum bahawa bawang putih begitu berkhasiat.

Saya ambil beberapa ulas bawang putih - ketuk sedikit - cucuk pada garfu - bakar di dapur gas menggunakan api kecil - jangan sampai hangus - cukup ia keluarkan bau

Letakkan di dalam bekas bertutup - campurkan sedikit minyak masak - tenyeh bagi memastikan ia mesra dengan minyak - minyak ini boleh tahan sehingga 4 hari

Sapu minyak pada dada bayi depan dan belakang selepas mandi.

Sapu juga pada tapak kaki dan sarungkan stokin.

Result tidak diperolehi dalam tempoh 3,4 hari. Namun batuk ada kurang sedikit. Saya sapu berterusan lebih dari 1 minggu.

Alhamdulillah, batuknya hilang tiba-tiba.

Cubalah. InshaAllah, bahan alam semulajadi boleh menjadi penyembuh. Yakin dengan kurniaan Allah.

Selamat mencuba :)

Terima kasih kerana membaca entri ini

Salam Hormat


No comments:

Post a Comment

Copyright

Copyright